Głównym celem kampanii jest zwrócenie uwagi na kwestie bezpieczeństwa w klubach, a także werbalnej i niewerbalnej agresji, z którą spotykały się osoby biorące udział w badaniu.
Basu w przestrzeni publicznej można szukać na próżno. Klubowy lockdown zahibernował branżę muzyczną i niestety nie jest to historia rodem z Walta Disneya. Kluby mają teraz sporo czasu. Często inwestują go w organizację streamów, inną działalność kulturalną czy cierpliwe czekanie aż pandemia odpuści. Poznański Schron niedawno zakasał rękawy i wraz z resztą lokalnego środowiska klubowego zorganizował Poznańską Techno Blokadę. Tym razem klub startuje z kampanią edukacyjną „RE: NIE”, która ma podnieść świadomość bezpieczeństwa w klubach w post-covidowej erze.
A wszystko zaczęło się od pytania: „Tworząc Schron, nie wyobrażałam sobie nie zadbać o temat bezpieczeństwa w klubie. Jednak najpierw zależało nam na poznaniu opiniom klubowiczów. Nasze krótkie badanie wypełniła grupa liczebnie odpowiadająca niektórym naszym imprezom. Ta mikroskala pozwoliła wyciągnąć różne wnioski i jeden najważniejszy: sytuacje, w których ktoś czuje się w klubie niebezpiecznie, mają miejsce. To nikomu nie ma prawa się zdarzyć, a naszym obowiązkiem jest zrobienie wszystkiego, żeby tym sytuacjom zapobiec. Fundamentem sceny klubowej jest wolność, dlatego chcemy stworzyć jeszcze bezpieczniejszą przestrzeń, w której każdy będzie mógł ją poczuć i wyrazić” – mówi Aleksandra Sudolska. Działanie, o którym wspomina COO w ramach akcji „RE: NIE” odbędą się na trzech polach:
Pierwsze z nich to panel i warsztaty online na temat reagowania na sytuacje, w których ktoś zachowuje się wobec drugiej osoby agresywnie. Do wspólnego stołu zostaną zaproszeni trenerki antydyskryminacyjne, aktywiści oraz działacze z poznańskiego środowiska klubowego. Część druga to gratka dla projektantów graficznych. Ich zadaniem będzie stworzenie plakatu konkursowego, który definiuje sprzeciw. Zwycięzca lub zwyciężczyni konkursu zostanie nagrodzony/a nagrodą główną w wysokości 1000 PLN. Prace oceni trójka jurorów, która od wielu lat idzie ze sztuką pod rękę. Są nimi: Someart – jeden z najciekawszych poznańskich artystów, którego Friendly Faces można spotkać na ulicach wielu miast Europy; Beata Śliwińska BARRAKUZ – visual designerka i ilustratorka, której kolaże i okładki kochają wszyscy od Bałtyku po Tatry (i nie tylko); Emilia Mazik – festival director międzynarodowego festiwalu filmów krótkometrażowych – Short Waves Festival oraz Maciej Piątek – art. dircetor, projektant zrzeszający największą grupę grafików w Polsce pod szyldem The Brief – co znosi psychika grafika. Etap nadsyłania prac konkursowych potrwa do 19.12.2020. Możecie je wysyłać na adres: media.schron@gmail.com. Zwycięzca zostanie wyłoniony maksymalnie trzy dni później. Trzecią częścią kampanii RE: NIE miała być wystawa stworzonych prac i afterparty. Niestety obecna sytuacja na to nie pozwala. Niemniej zgłoszone prace będziecie mogli zobaczyć na saveschron.pl. A po djskie sety udajcie się na schronowego soundclouda.
Projekt został sfinansowany ze środków budżetowych Miasta Poznania. Więcej informacji o akcji: https://www.facebook.com/events/1490963974442075 lub na https://saveschron.pl/re-nie/