
Zmieniamy Poznań na bardziej rowerowy
Wywiad z Andrzejem Janowskim, prezesem Stowarzyszenia Rowerowy Poznań
| Natalia Bednarz
Choć mają bardzo różne pasje, podróże, kino, tanie latanie czy gotowanie, łączy ich miłość do roweru i chęć zarażenia nią innych. Na co dzień pacują nad projektami dotyczącymi zmian w przestrzeni miasta, edukują na temat bezpiecznej jazdy rowerem, promują rower jako środek transportu i udowadniają, że jazda nim po mieście może być bezpieczna, szybka i przyjemna. Czy Poznań ma rowerową przyszłość? Kto jeździ po mieście w tweedzie? Jak jeżdżą mali poznaniacy z centrum, a jak ci z peryferiów? Przeczytajcie.
Czy po Poznaniu bezpiecznie i przyjemnie jeździć rowerem?
Pod tym kątem Poznań się zmienia. Są miejsca, do których można już wygodnie i bezpiecznie dotrzeć rowerem. Nadal jednak nie mamy spójnej sieci powiązanych ze sobą tras rowerowych i wiele miejsc jest dla rowerzystów nieprzyjaznych. Nie oczekujemy oczywiście budowy drogi rowerowej na każdej ulicy. Poznań w 2017 roku określił, gdzie powinny znaleźć się najważniejsze rowerowe trasy, i zapisał je w przyjętym przez Radę Miasta dokumencie – Programie Rowerowym. Gdy już powstaną, można będzie bezpiecznie dojechać do centrum miasta w zasadzie z każdej dzielnicy.
Czy inicjatywy rowerowe, np. w Poznańskim Budżecie Obywatelskim, cieszą się zainteresowaniem poznaniaków?
Mieszkańcy Poznania chcą budowy nowych dróg rowerowych, co pokazują chociażby wyniki Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego, gdzie co roku projekty rowerowe wygrywają w wielu rejonach, często z bardzo dużą przewagą. W ostatnim głosowaniu udało się zdobyć wsparcie 6 rowerowych projektów członków Stowarzyszenia, łącznie na kwotę 3,6 mln zł, a rok wcześniej było to aż 5 mln zł. Efekty już widać na ulicach.
Dopiero 5 lat temu przestaliśmy słuchać od władz miasta, że w Poznaniu nie ma tradycji jeżdżenia rowerem
Skąd pomysł na Tweed Ride, czyli stylowy przejazd rowerem, i ile osób bierze udział w wydarzeniu?
Tweed Ride po raz pierwszy odbył się w 2009 roku w Londynie. Był to przejazd rowerowy, którego uczestnicy ubrani byli w tradycyjne brytyjskie stroje, najczęściej wykonane z tweedu. Wydarzenie przyciągnęło wielu uczestników, a z czasem przekształciło się w cykliczny event odbywający się w wielu miastach na całym świecie.
Pierwszy – i jak dotąd jedyny coroczny – Tweed Ride w Polsce odbywa się w Poznaniu i jest organizowany przez Stowarzyszenie Rowerowy Poznań. Formuła pozostaje klasyczna – elegancki przejazd zakończony konkursem z nagrodami na najlepszą stylizację. Rower, miasto i elegancja to idealne połączenie. W przejazdach bierze udział od kilkudziesięciu do 200 osób. Przejazdy przyciągają stacje telewizyjne i licznych fotoreporterów.
Czego konkretnie dotyczy projekt „Rowerzyści dla seniorów”?
Stowarzyszenie ma rower – rikszę z napędem elektrycznym. Nasi wolontariusze zabierają seniorów z Domu Pomocy Społecznej na przejażdżki Wartostradą, po Cytadeli, do centrum. To okazja do rozmowy, wspólnego podziwiania zieleni, tego, jak ożywają brzegi naszej rzeki, jak zmienia się Stary Rynek i okolice, a także osiedla, z którymi seniorzy byli przez lata związani.
A czy łatwo namówić seniora do samodzielnej jazdy rowerem?
W Polsce można oczywiście spotkać seniorów na rowerach, ale ten widok jest dużo rzadszy niż w rowerowych miastach Europy. Dlaczego? Bo poczucie bezpieczeństwa na naszych drogach jest znacznie niższe. W wielu miejscach brakuje bezpiecznych, wydzielonych dróg rowerowych. Nasze ulice nie były projektowane i budowane zgodnie z filozofią „8-80”, czyli w taki sposób, żeby bezpiecznie czuło się na nich zarówno 8-letnie dziecko, jak i 80-letni senior. Powoli to się zmienia, ale mamy jeszcze bardzo dużo do nadrobienia.
Rowery cargo są coraz popularniejsze w Europie. Niemcy, Norwegowie oferują dopłaty na ich zakup, chcąc zachęcić rodziców do przesiadki na ten ekologiczny środek transportu. Jak jest w Polsce?
Rowery cargo, czyli rowery towarowe ze skrzynią z przodu wchodzą do polskich miast i będzie ich coraz więcej. Od kilku lat używam takiego roweru - nie tylko wożę nim dzieci do przedszkola, lecz także poruszam się nim po mieście. To prawda, że wiele europejskich miast dopłaca do zakupu takich rowerów. I słusznie, bo rowery cargo sprawdzają się nie tylko w podwożeniu najmłodszych, lecz także w logistyce. Często korzystają z nich firmy kurierskie, placówki pocztowe, pracownicy zaopatrzenia. W niektórych polskich miastach rower cargo można wypożyczyć, a w Krakowie przygotowano dla przedsiębiorców specjalne punkty przeładunkowe. Patrząc na kierunek zmian w miastach, na ograniczanie ruchu samochodowego w centrum, tworzenie stref pieszych, łatwiejszy i szybszy dostęp rowerem, perspektywy dla rowerów cargo w Polsce są bardzo dobre.
Czy szkolenia dla dzieciaków cieszą się zainteresowaniem? Jaka jest dziecięca frekwencja rowerowa na ulicach?
Przez trzy lata z rzędu prowadziliśmy w szkołach szkolenia rowerowe, zarówno w klasach, jak i na ulicach. Szczególnie ważne były szkolenia praktyczne, podczas których zabieraliśmy dzieci na przygotowaną wcześniej i zabezpieczona trasę obejmującą ulice wokół ich szkół. Przeszkoliliśmy już kilka tysięcy dzieci.
Drogi powinny być projektowane zgodnie z filozofią „8-80”, czyli tak, by bezpiecznie czuło się tu 8-letnie dziecko… i 80-letni senior
Są w Poznaniu szkoły podstawowe, do których codziennie rowerami przyjeżdża ponad 100 uczniów. Co ciekawe, znacznie lepiej na rowerach radzą sobie dzieci z dzielnic peryferyjnych niż z centrum miasta. Na Starym Mieście, Łazarzu, Jeżycach czy Wildzie ruch samochodowy jest zbyt duży, dzieci na ulicach nie mają poczucia bezpieczeństwa, nie mają też, gdzie jeździć rowerami na co dzień w pobliżu domu. Co innego na Ławicy, Smochowicach, Osiedlu Kwiatowym czy Głuszynie, gdzie ruch samochodowy na wewnętrznych uliczkach nie jest duży - dzieci poruszają się rowerami dzień codziennie. Podczas szkoleń wyraźnie widać było większą wprawę.
Co uważacie za największy sukces Stowarzyszenia?
Założone w 1993 roku Stowarzyszenie Rowerowy Poznań jest jedną z najstarszych miejskich organizacji. Przez lata działało pod nazwą Sekcja Rowerzystów Miejskich. Codziennie zabiegamy o to, żeby Poznań był miastem, po którym można bezpiecznie poruszać się rowerem. Zdarzały się gorsze lata, kiedy „biliśmy głową w ścianę”, słuchając od władz miasta, że Poznań dróg rowerowych nie będzie budować, bo „w Poznaniu nie ma tradycji jeżdżenia rowerem”. Sytuacja zmieniła się po 2014 r., wraz ze zmianą prezydenta Poznania.
Dla mnie największym sukcesem jest to, czego na zewnątrz nie widać, czyli opiniowanie projektów budowy dróg rowerowych. Sporo naszych uwag jest branych pod uwagę. Mieliśmy duży udział w opracowaniu Programu Rowerowego. Cieszą nas wygrane w Poznańskim Budżecie Obywatelskim, tysiące przeszkolonych dzieci, projekt dla seniorów, zorganizowane przez nas imprezy, jak choćby wspomniany wyżej, pierwszy w Polsce stylowy przejazd Tweed Ride. Jesteśmy pierwszym źródłem informacji o rowerowych sprawach w mieście, a naszą stronę na Facebooku obserwuje kilkanaście tysięcy osób. Nakręcone wspólnie z miastem filmy edukacyjne miały kilkaset tysięcy wyświetleń.
W jaki sposób zachęcić do jazdy rowerem nieprzekonanych?
Budując bezpieczne drogi rowerowe i dbając o to, żeby czas podróży rowerem był konkurencyjny wobec podróży samochodem. Czas podróży to najważniejsze kryterium. Zdecydowana większość osób jeżdżących na co dzień rowerem do pracy czy szkoły robi to dlatego, że docierają szybciej. Rower w mieście zwykle wygrywa z autem na dystansach do 5km. Najważniejsze to spróbować i przekonać się, że przejechanie tych kilku kilometrów na dwóch kółkach nie jest wielkim wyczynem. Atutem jest także to, że rower można zaparkować blisko celu podróży, nie tracąc czasu na znalezienie miejsca, a następnie dojście z przystanku czy z parkingu.
No i na koniec - warto pamiętać, że do jazdy w mieście najlepiej sprawdza się rower miejski. Jest znacznie wygodniejszy niż popularne u nas rowery górskie. Trzeba tylko zadbać o to, żeby mieć dobrze napompowane koła i naoliwiony łańcuch, a wtedy jazda będzie znacznie przyjemniejsza.
---
Więcej na rowerowypoznan.pl oraz na fb.com/rowerowypoznan
Zdjęcia: rowerowypoznan.pl
Galeria


