
Diligent - Wyjść z cienia
| Nicole Piotrowska
Wspomnienie o szarych i smutnych polskich ulicach powoli odchodzi w niepamięć. Młodzi projektanci szturmem podbijają nie tylko nasz modowy rynek, ale i ten zachodni. Świadomość, że wśród tego zacne grona, są wychowankowie z poznańskiej szkoły przyprawia o dumę!
Wszystkie drogi prowadzą do Poznania
Marka Diligent została założona przez Szymona Mrożka i jego brata bliźniaka. Ich koncepcja wiązała się z prostymi krojami skierowanymi zarówno do kobiet, jak i mężczyzn. Jednak artystyczne środowisko potrafi naprawdę namieszać w głowie. Artystyczna wizja uległa drastycznej zmianie, a drogi dwóch braci rozeszły się. Prawda jest taka, że nic nie dzieje się przypadkowo. Przeprowadzka z Wrocławia do Poznania połączyła losy Szymona oraz Marty Pospiesznej, która z klientki stała się… współautorką. Potem poszło z górki. Studia na School of Form umożliwiły dobycie licznych kontaktów, wybadania środowiska. Jednak bezpośrednia przyczyną tak dużego sukcesu jest po prostu ciężka praca.
Niebanalna retrospekcja
W ich kolekcjach widać inspirację sztuką oraz architekturą. Forma nie stanowi dla projektantów żadnego ograniczenia, podobnie jak kolor. Ostatnia kolekcja – Black Chain, to ukłon w stronę przełomu lat 80. i 90. oraz ówczesnej subkultury hip hopowej. Motywem przewodnim było uliczne graffiti stworzone przez Fernado Carlo, artystę działającego pod pseudonimem Cope2. Z kolei opracowaniem wzorów, które następnie zostały umieszczone na tkaninach w formie printów podjął się kolejny poznański artysta – Noriaki. Black Chain, stanowiące kolekcję dyplomową Szymona oraz Marty, to z jednej strony ogromne, więc przerysowane fasony, pod których wielowarstwowością kryje się ludzka sylwetka; z drugiej zaś ta gigantyczna forma i niebanalne tkaniny wręcz uniemożliwiają pozostanie niewidocznym. Mimo, że ubrania są do mężczyzn i kobiet, projektanci chcą uniknąć bezpośredniego podziału kolekcji. Kluczem do sukcesu i słusznego wyboru jest tu indywidualizm.
Stay fresh
Ciężka praca przynosi efekty – marka Diligent może pochwalić się międzynarodowym sukcesem. Ich twórczość odbiła się echem w takich mediach jak Vogue Italia, i-D, Kultbult, FuckingYoung, czy Elle. W maju tego roku zwyciężyli pierwszą edycję Fresh Fashion Awards, zdobywając 500 tys. złotych na kampanią promocyjna oraz sesję wizerunkową u Jana Kriwola. Nie zabrakło ich również w Poznaniu – z roli studentów, weszli w rolę prelegentów i w drugiej połowie października poprowadzili dyskusję w ramach cyklu „Konstruktywne spotkanie. Młoda fala projektantów mody” organizowanego przez FORMA Szkoła Konstrukcji. Moda wymaga samodyscypliny, ale też ogromnych pokładów finezji i wrażliwości. Projektanci Diligent pokazują nam jak wyróżnić się z tłumu i nie bać tego, co pozornie może wydawać się dziwne. Chapeu bas.