Cykl koncertów DO 3 X SZTUKA, to podróż po wielu wcieleniach artysty, którego twórczość, nie daje zamknąć się w jednym projekcie. Poszerzanie instrumentarium, muzyczna eksploracja, sięganie do różnych nurtów, eksperymenty, aby spotkać muzyków, z którymi wszystko nabiera nowego kształtu. Podczas jednego wieczoru, doświadczamy spotkania z artystą w trzech projektach, z których każdy odzwierciedla jego muzyczne fascynacje, a na scenie pojawią się muzycy, z którymi je stworzył.
Jeden wieczór – trzy płynnie przechodzące w siebie koncerty. Pełna swoboda środków wyrazu i różnorodności wypowiedzi artystycznej.
Dotychczas w ramach projektu wystąpili m.in.: Wojciech Karolak , L.U.C., Wojtek Mazolewski, Marcin Masecki
Parę lat temu New York Times nazwał Zimpla „muzycznym kameleonem”. Trudno sobie wyobrazić lepszą sytuację na potwierdzenie tej tezy niż jeden wieczór z trzema rożnymi przestrzeniami muzycznymi, których wspólnym mianownikiem jest właśnie Wacław Zimpel i jego muzyczne uniwersum.
Zimpel przechodzi swobodnie z jednej stylistyki w kolejną, w każdej z nich odnajdując swój własny unikalny język wypowiedzi, czy to na instrumentach elektronicznych, czy na jego ulubionym klarnecie altowym.
Od Zimpla solo, tworzącego ambientową, kontemplacyjną przestrzeń za pomocą przetwarzanego elektronicznie klarnetu altowego wspomaganego licznym syntezatorami, przez zanurzenie się w świecie repetytywnego transu w duecie Zimpla z Jamesem Holdenem, nawiązujących do tradycji kraut rocka, amerykańskich minimalistów, spiritual jazzu i przeróżnych transowych kultur muzycznych świata, po kolejną odsłonę Saagary − wieloletniego indyjskiego projektu Zimpla, który współtworzy z mistrzami klasycznej muzyki indyjskiej z Bangalore. Saagara to niezwykłe połączenie współczesnej muzyki zachodu z jedną z najstarszych kultur muzycznych świata.
Wacław Zimpel
Klasycznie wykształcony klarnecista, producent muzyczny i kompozytor. Zdobył rozgłos, grając free jazz z absolutną światową czołówką tej sceny. Wszechstronność i kompozytorska kreatywność sprawiły, że Zimpel bardzo szybko zaczął zgłębiać inne stylistyki i tradycje muzyczne: minimalizm, indyjską muzykę klasyczną czy marokańską gnawę. Wydana w 2016 roku solowa płyta „Lines” okazała się przełomowa w karierze artysty ze względu na wykorzystanie instrumentów elektronicznych, które stały się jego nową fascynacją. Niespodziewanie Zimpel zamienił jazzowe kluby na najważniejsze festiwale muzyki elektronicznej na świecie i wspólne projekty z wizjonerami współczesnej elektroniki jak James Holden, Shackleton czy Forest Swords. Jego ostatni album „TrainSpotter” wydany dla londyńskiej wytwórni The State 51 Conspiracy jest kwintesencją wielu lat eksperymentów studyjnych i wyrazem zachwytu dokumentowanym przez Zimpla industrialnym brzmieniem Warszawy. Dźwięki pociągów, tramwajów, metra czy lotniska są przemienione przez Zimpla na drony, harmonię i transowe, rytualne beaty. Jest laureatem Paszportów „Polityki”.
Holden/Zimpel
Dwóch podobnie myślących mistrzów swojego instrumentu spotyka się w rozmowie pomiędzy klarnetem altowym i syntezatorem modularnym, cementując niezwykłą zbieżność dwóch równoległych muzycznych podróży w eksplozji kreatywności, w jej najbardziej pierwotnej formie. Od dawna znani w swoich własnych dziedzinach, elektronice i jazzie, ścieżki Holdena i Zimpla po raz pierwszy skrzyżowały się podczas edycji festiwalu Rewire w Hadze w 2018 r. Ich pierwsze nagrania miały miejsce kilka tygodni później, w londyńskim studiu Holdena podczas czterodniowej sesji. Wspólnie postanowili tworzyć jedną kompozycję dziennie. Z tych intymnych improwizacji powstał czterościeżkowy materiał Long Weekend EP, w którym skonstruowany przez Holdena syntezator modularny połączył się z ekspresyjnym klarnetem altowym Zimpla i gitarą Jakuba Ziolka, występującego gościnnie w dwóch utworach.
Muzyczne wizje Holdena i Zimpla zbiegają się wokół wspólnej miłości do wszystkiego, co hipnotyczne i transowe, nawiązując tym samym do tradycyjnych form różnych muzycznych kultur z całego świata, XX-wiecznego minimalizmu, elektronicznej muzyki tanecznej i improwizowanego jazzu.
Ich muzyka ciągle ewoluuje, a każdy ich koncert to odkrywanie nowych brzmieniowych terytoriów. Muzycy pracują aktualnie nad nowym materiałem, który po raz pierwszy będzie można usłyszeć na żywo w nadchodzących miesiącach, począwszy od polskiej serii koncertów „Do 3 x SZTUKA” w listopadzie 2024 r.
Saagara
Pod koniec 2012 roku Wacław Zimpel postanowił udać się do Indii, żeby poznać klasyczną muzykę indyjską u źródła, krocząc ścieżką wydeptaną kilka dekad wcześniej przez Terry’ego Riley, La Monte Younga czy Johna McLoughlina. Przez kilka tygodni pierwszego pobytu w Indiach Zimpel zgłębiał tajniki muzyki karnatackiej u boku jej mistrzów. Zafascynowany niezwykłym bogactwem melodycznym indyjskich skal-rag z najbardziej wyrafinowanym systemem rytmicznym świata, zaproponował nowopoznanym przyjaciołom i mistrzom muzyki karnatackiej, stworzenie zespołu, który później przyjął nazwę Saagara, co w sanskrycie znaczy ocean.
Obok Zimpla, Saagarę współtworzy trzech wybitnych perkusjonalistów – Giridhar Udupa – ghatam, Aggu Baba – khanjira, ThavilRaja – thavil oraz skrzypek Mysore N.Karthik. Na początku 2014 zespół udał się w pierwszą trasę i nagrał materiał na swój debiutancki, niezwykle wirtuozowski album – „Saagara”, złożony z kompozycji Zimpla nawiązujących bezpośrednio do form muzyki karnatackiej.
Kolejny album –„2”, stworzony wspólnie z producentem moorycem, był pierwszym krokiem zespołu w stronę muzyki elektronicznej, gdzie pod wirtuozowskimi partiami instrumentalnymi zaczęły pojawiać się transowe beaty i ambientowe przestrzenie. Trzeci album Saagary, który ukaże się w październiku 2024 nakładem wytwórni Tak:Til Glitterbeat, to kwintesencja wielu muzycznych dróg, którymi Zimpel podążał przez ostatnie lata. Z muzyka jazzowego przeobraził się w producenta muzyki elektronicznej, dla którego studio stało się kolejnym instrumentem i środkiem wyrazu. Dzięki współpracy z najważniejszymi postaciami współczesnej elektroniki jak James Holden czy Sam Shackleton, Zimpel posiadł wiedzę i narzędzia, które umożliwiły mu stworzenie z Saagarą zupełnie nowej muzyki, ciągle pulsującej indyjskim rytmem, ale tym razem zanurzonym w sekwencjach syntezatorów i samplerów, organów i przetwarzanych elektronicznie instrumentów akustycznych. Od czasu wydania pierwszej płyty Saagara zagrała wiele tras koncertowych w Indiach, Polsce, Niemczech, Holandii i Ukrainie.